Monday, December 31, 2012

Selamat Tahun Baru 2013. The truth about Mayan Calendar.

Assalamualaikum semua,
Pejam celik, pejam celik dah nak masuk tahun 2013 dah kan? Semua expect nak kiamat bagai. Tak elok percaya benda macam ni. Kali ni aku nak jelaskan maksud sebenar Kalendar Mayan yang digembar-gemburkan membawa erti kiamat tuh.


Kaum Mayan maju dengan ahli matematik dan ahli astronomi yang mengira kitaran bulan dan matahari. Mereka mempunyai cara yang sangat khusus mengukur masa, dan salah satu daripada bentuk-bentuk ini adalah sistem 'Long Count', di mana setiap tahun mempunyai 18 bulan dengan 20 hari. Sistem ini juga termasuk unit-unit lain seperti KATUN, bersamaan dengan 20 tahun dalam kalendar, dan Baktun, yang bersamaan dengan 394 tahun.

Kepentingan mencapai Baktun ke-13, ia tidak seperti seperti apa yang berlaku dalam kalendar kita dan Baktun ke-14 tidak disambung. Kiraan kalendar mereka kembali ke sifar.

Tidak seperti semua bencana cerita yang anda mungkin telah dengar, pada penghujung Baktun ke-13, sebagai masa setiap hari Ahad berakhir dalam kalendar, Isnin datang lagi dan dengan itu bermula minggu baru. Mereka yang telah mengkaji isu ini, menjelaskan bahawa ini adalah kerana cara kerja sistem penjadualan mereka, dan walaupun ia merupakan akhir kitaran, ia tidak mempunyai makna bencana.

So korang dah faham maksud Kalendar Mayan? Bukan salah diorg, tapi fahaman manusia lain yang cakap ramalan kalendar diorang. Diorang tak bersalah pon, ish ish ish.

No comments:

Post a Comment