Sunday, October 14, 2012

Tips Blackberry: Elakkan Kredit Ditelan

Assalamualaikum dan salam sejahtera buat semua,
Era moden sekarang ramai dah mula gunakan telefon pintar atau dikenali sebagai SmartPhone. Aku sendiri dah pakai banyak jenis SmartPhone. Telefon pintar pertama aku HTC Wildfire di mana ada orang curi, kemudian sekarang aku pakai HTC Sensation XE yang datang dengan earphone BeatsAudio percuma! Aku sangat berpuas hati dengan kualiti audionya. Aku gak pakai BlackBerry, sekadar Bold 9700 pon dah memadai sebab aku tak berapa minat BB dengan memori akses yang kurang. Aku pakai sebab BBM je, nak BBM ngan tersayang je (gitcheww).

Baiklah, kat sini aku nak bagi sikit tips, semasa aku guna BB aku ada perasan kredit aku tetiba ada hilang walaupun aku guna BIS. So aku search Google dan terjumpa cara macam mana nak elakkan kredit dari ditelan. Penghargaan kepada Fahmie Hyperlink punya blog sebab bagi tips yang sempurna nih!


Kan sakit hati kalau tibe tibe credit kite hilang tanpe sebab kan? Settings nie akan membantu mereka yang menggunakan Prepaid. Kalau korang tanye kat Maxis Centre or Celcom Centre or Digi Centre pon diorang tak tau nak jawab pasal nie. 

AMARAN: Buat sebijik sebijik macam dalam gambar yang aku sediakan dan aku tandakan dengan anak panah tu tau. Mate tuh alert la sikit. Jangan asal boleh je. Kene PERFECT macam yang aku ajar.

Nota: Untuk memudahkan pencarian. Bagi OS6 dan keatas. Taip je kat standby mood BlackBerry korang tu. Bagi yang pakai OS5 dan kebawah. Sila cari di Options.
**************************************************

Fokus kat tulisan BlackBerry tu!! Ramai yang terlepas pandang.

Advanced System Settings: TCP IP
APN Setting Enable : Tandakan 
APN:BlackBerry.net (WAJIB sebijik sebijik macam nie)
APN: Authentication Enabled : Jangan Tanda

**************************************************



Advanced System Settings: Browser Push
Enable Push : Tandakan
Enable MDS Push: Jangan Tandakan
Enable WAP Push: Tandakan
Allow WAP Push Application: Jangan Tandakan

**************************************************





Tambahan: Bagi pengguna Social Network yang menggunakan UberSocial atau Social Scope sebagai Social Client pilihan anda, sila ikut setting ini. 
UberSocial and Social Scope : Options
Tandakan pada BIS. Jangan set bende nie kepada Auto. 

**************************************************

Aku harap korang gunakan tips ni bebaik, terutamanya yang pakai Prepaid. Jangan tension-tension sangatlah kredit tetiba hilang. Ha ni solution dia :)

P/S: Kalau BlackBerry App World ID korang tak boleh nak update. Sila tukar semua setting ini seperti sedia kala. Setting ini block Research In Motion (RIM) untuk menerima ID dari Blackberry. 



No comments:

Post a Comment